آموزش, هدیه و کادو

آموزش ساخت هدیه شب یلدا (کیسه زیپ دار هندوانه ای) در 13 مرحله ساده

ساخت هدیه شب یلدا کیف هندوانه ای

کیف زیپ‌دار هندوانه ای یک ایده بسیار مناسب و جالب برای ساخت هدیه شب یلدا به عزیزان به‌خصوص کودکان است. یلدا یکی از جشن‌های باستانی ایران است که در سال‌های گذشته به بهانه‌ی خوبی برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه تبدیل شده است. هدیه دادن به عنوان یادگاری یا نشانی از ابراز محبت در شب یلدا مرسوم است. اما هدیه شب یلدا که به مهمانان داده می‌شود؛ بیشتر جنبه یادگاری دارد و نیازی نیست هزینه زیادی صرف شود. به عنوان مثال قرار دادن چند شکلات و مقداری آجیل در یک کیف دست‌ساز هدیه و یادگاری مناسبی برای شب یلدا است.

شب یلدا را می‌توان با دادن هدیه به عزیزان و میهمانان، به یک شب ماندگارتر تبدیل کرد. اما چه ایده‌هایی برای هدیه‌ی یلدا مناسب بوده و آن را جذاب‌تر می‌کنند؟ در این مقاله تصمیم داریم روش ساخت یک کیف هندوانه‌ای را به شما آموزش دهیم. تمام مراحل، قدم‌به قدم توضیح داده شده است؛ پس دست به کار شوید و شما هم یک کیف هندوانه‌ای آماده کنید.

آموزش ساخت هدیه شب یلدا : کیف هندوانه‌ای

این کیف زیبای هندوانه‌ای شکل که عکس آن را در زیر مشاهده می‌کنید، یک ایده‌ی جذاب برای کادوهای کوچک مسطح یا چیزی در ابعاد یک کارت پستال، انگشتر، گوشواره و مانند آن است. البته شما می‌توانید هدیه‌ی یلدایی متفاوتی را در آن قرار داده و به دوستانان هدیه بدهید، حتی خود این کیسه یک یادگاری شیک و دلنشین خواهد بود. بنابراین ما این کیف زیبا و فانتزی را به شما یاد می‌دهیم و انتخاب جزئیات دیگر را بر عهده خودتان می‌گذاریم.

در ساخت این هدیه شب یلدا نیازی به تجهیزات فراوان، صرف وقت زیاد و مهارت خاصی در دوخت نیست، بلکه با ساده‌ترین مراحل، یک کیف هندوانه‌ای زیبا خواهیم داشت.

ساخت هدیه شب یلدا

مواد مورد نیاز برای ساخت هدیه شب یلدا (کیف هندوانه‌ای)

  • پارچه نمدی در رنگ‌های سبز پر رنگ، صورتی روشن، صورتی مایل به قرمز (یا قرمز) و سیاه
  • نخ و سوزن
  • قیچی
  • یک تکه زیپ (به اندازه‌ی قائده‌ی کیفی که میخواهید درست کنید)
  • یک ماژیک با سر باریک، یک خودکار اکلیلی نقره‌ای
  • مداد و کاغذ
لوازم ساخت هدیه شب یلدا

آموزش ساخت هدیه شب یلدا (کیف هندوانه‌ای)

مرحله اول

برای ساخت هدیه شب یلدا، ابتدا باید الگوی کیف را بر روی کاغذ بکشیم. به این منظور می‌توانیم با پرگار یا یک وسیله‌ی گرد مانند بشقاب کوچک، یک دایره بر روی کاغذ رسم کنیم. سپس دایره را از وسط نصف کرده و نیم‌دایره را به عنوان الگو انتخاب و با قیچی جدا می‌کنیم.

حالا نیم‌دایره‌ی کاغذی را روی پارچه نمدی سبز قرار داده و الگو را با ماژیک بر روی آن پیاده می‌کنیم. سپس الگوی پیاده شده را با دقت برش می‌دهیم تا لبه‌های آن مطابق الگو صاف باشد. یکبار دیگر نیم‌دایره را روی نمد سیاه رنگ قرار داده و الگو را روی آن برش می‌دهیم تا دو نیم‌دایره‌ی هم اندازه به رنگ‌های سبز و مشکی برای بدنه کیف هدیه‌ی یلدا حاصل شود.

مراحل ساخت هدیه شب یلدا

به همین ترتیب، دو الگوی کاغذی نیم‌دایره با ابعاد کوچکتر از الگوی سبز رنگ، بر روی کاغذ رسم می‌کنیم، بطوری که یکی از آن‌ها کمی از دیگری بزرگتر باشد. الگوی بزرگتر را روی نمد صورتی کمرنگ (یا سفید) گذاشته و با ماژیک دور آن را خط می‌کشیم.

حالا الگوی کوچک‌تر را برداشته و روی نمد صورتی پررنگ ( یا قرمز) قرار می‌دهیم. دور تا دور آن را با ماژیک یا خودکار خط کشیده و سپس هر دو الگو را با قیچی برش میدهیم. دقت داشته باشید که این دو نیم‌دایره‌ی کوچکتر می‌بایست به گونه‌ای باشند که اگر نیم‌دایره‌ی پررنگ را روی نمد کمرنگ‌تر بگذاریم، حدود 3-1 میلی‌متر (بسته به ابعاد کیسه) از لبه‌های نمد زیرین پیدا باشد. این امر به زیبایی هرچه بیشتر کیسه هدیه‌ی یلدا کمک خواهد کرد.

مرحله دوم ساخت هدیه شب یلدا (کیف هندوانه‌ای)

بهتر است در ساخت هدیه شب یلدا با حوصله کار کنید و قرار دادن زیپ برای کیف شاید زمان‌بر باشد اما هدیه شما کاربردی‌تر خواهد بود. حالا زیپ را روی یک سطح صاف، بطوری که مانند شکل طرف راست آن رو به بالا باشد، قرار دهید. دو قطعه بزرگ نیم‌دایره را که در مرحله‌ی قبل برش زدید، از سمت صافشان در دو طرف زیپ قرار دهید. قطعه‌ی زیپ را با لبه‌های صاف نیم دایره‌ها مطابقت داده و بینشان قرار دهید.

مراحل ساخت هدیه شب یلدا

مرحله سوم ساخت هدیه شب یلدا

مطابق شکل، لبه‌های اضافی زیپ را در زیر لبه‌های صاف نیم‌دایره‌ها قرار دهید. حالا به وسیله نخ و سوزن  زیپ را به هردو لبه با دوخت ساده، بدوزید. می‌توانید از نخ سبز برای نیم دایره‌ی سبز و از نخ مشکی برای نیم‌دایره‌ی سیاه رنگ استفاده کنید تا خط دوختتان در کیسه هدیه‌‌ی یلدا معلوم نباشد.

مراحل ساخت هدیه شب یلدا

مرحله چهارم ساخت هدیه شب یلدا

در این مرحله، قسمتی از زیپ را که اضافه است، به غیر از 1.5 سانتی‌متر فاصله از لبه‌ی کیسه، با قیچی جدا نمایید.

مراحل ساخت هدیه شب یلدا

مرحله پنجم ساخت کیف هندوانه‌ای

در این مرحله از ساخت هدیه شب یلدا، باید تخمه‌های سیاه رنگ هندوانه را با الگو ایجاد کنیم. برای این کار، الگویی متناسب با ابعاد کیسه به شکل قطره‌ی باران بر روی کاغذ رسم کرده و با قیچی می‌بریم. الگو را روی نمد سیاه رنگ قرار داده و با یک خودکار اکلیلی نقره‌ای چندین نمونه از آن را روی نمد می‌کشیم. سپس مطابق الگوهایی که بر روی نمد سیاه کشیده شده‌اند، نمد را برش می‌دهیم.

دقت داشته باشید که اندازه‌ی این تخمه‌ها می‌بایست با اندازه‌ی کلی کیف هدیه‌ی یلدا که می‌خواهید بسازید، متناسب باشد. حالا سوزن و نخ سیاه را برای دوختن بذرها آماده می‌کنیم.

مراحل ساخت هدیه شب یلدا

مرحله ششم ساخت هدیه شب یلدا

شروع به دوختن بذرها با نخ مشکی به نیم‌دایره‌ی صورتی پررنگ (یاقرمز) که از همه کوچکتر بود، می‌کنیم. می‌توانید برای راحت‌تر شدن کار، ابتدا بذرها را روی نمد صورتی پررنگ چسبانده و سپس آن‌ها را بدوزید. توجه کنید که چسباندن تخمه‌ها به تنهایی کافی نبوده و برای داشتن استحکام و ماندگاری کافی باید آن‌ها را بدوزید. پس از اتمام دوخت، انتهای اضافی نخ را در داخل کیف هدیه‌ی یلدا گره زده و بچینید.

مراحل ساخت هدیه شب یلدا

مرحله هفتم

قطعه‌ی متصل به زیپ، قطعه‌ی کوچتری که تخمه‌های هندوانه به آن وصل شده و قطعه‌ی نیم دایره‌ی متوسط (صورتی کمرنگ) را روی یک سطح صاف قرار دهید.

مراحل ساخت هدیه شب یلدا

مرحله هشتم ساخت کیف هندوانه‌ای برای یلدا

تکه‌ی نمدی متوسط را روی قسمت جلویی و سبز رنگ کیسه قرار داده و آن را دقیقا در وسط تنظیم کنید. دقت کنید که لبه‌های صاف و منحنی هر دو نیم‌دایره از کیسه هدیه‌ی یلدایی باهم تراز باشند.

مراحل ساخت هدیه شب یلدا

مرحله نهم

حالا قطعه نیم‌دایره‌ای کوچکتر را که تخمه‌ها بر روی آن قرار دارند، بر روی قطعه متوسط قرار داده و لبه‌ها را باهم تراز کنید.

مراحل ساخت هدیه شب یلدا

مرحله دهم ساخت کیف هندوانه‌ای یلدا

شما می‌توانید قطعه‌ی کوچکتر را به متوسط، و سپس متوسط را به بدنه‌ی اصلی کیسه بدوزید. همچنین، می‌توانید مانند شکل، قسمت کوچکتر را از سمت خمیده‌اش، به لایه‌های زیرین بدوزید تا هر سه لایه بهم متصل شوند. در صورت تمایل با ندوختن لبه‌ی صاف بالای نیم دایره‌های کوچک و متوسط، دو جیب در بیرون کیسه خواهید داشت. استفاده از نخ همرنگ با قسمت کوچکتر کیسه، بهتر است. باقیمانده‌ی نخ را در داخل و پشت کیسه گره زده و قطع نمایید.

ساخت کیف هندوانه ای

مرحله یازدهم

بدنه‌ی اصلی کیسه را از نصف تا کنید، بطوری که زیپ در قسمت بیرونی و بالای آن قرار گیرد. حالا نیم دایره‌های سبز و مشکی هدیه‌ی یلدایی را کاملا با هم تطبیق و روی هم قرار دهید. سوزن و نخ سبز رنگ را آماده و از انتهای زیپ شروع به دوختن نمایید.

مرحله دوازدهم ساخت کیف هندوانه‌ای شب یلدا

به‌همین صورت، تمام قسمت منحنی کیسه را از بیرون و با دوخت دندان موشی بدوزید. بعد از اتمام کار دو گره محکم به انتهای نخ زده و قسمت اضافی آن را قطع کنید.

مراحل ساخت هدیه شب یلدا

مرحله سیزدهم ساخت کیف هندوانه‌ای شب یلدا

تکه‌ای کوتاه از یک نوار نمدی سیاه رنگ مطابق شکل زیر (به طول 5 سانتیمتر) تهیه کرده و آن را به صورت حلقوی روی انتهای زیپ قرار داده و بدوزید. انتهای نخ را گره زده و قطع کنید.

ساخت هدیه شب یلدا کیف هندوانه ای

سخن آخر

به‌همین سادگی یک کیف نمدی هندوانه‌ای به عنوان هدیه شب یلدا ساختیم. امیدواریم از ساخت هدیه شب یلدا لذت برده باشید و خودتان هم دست به کار شده باشید. خوشحال می‌شویم نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید و این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید. هلیاباکس، به عنوان مرکز عرضه انواع هدیه نفیس، آرزو می‌کند شب یلدای شادی را در کنار عزیزان سپری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *